9 Vakdidactisch ontwerpen
Praktijkboek
Het document hieronder geeft hoofdstuk 9 van het Praktijkboek natuurkundedidactiek – Natuurkundelessen ontwerpen.
Bronnen
voor verdere studie
9.2 Leermiddelen ontwerpen
Vakdidactisch ontwerpen – Paragraaf 9.2 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek.
- Koos kortland & Hans Poorthuis (2017). Vakdidactisch ontwerpen. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 357-366). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
9.3 Concept-contextbenadering
Leren in context – Paragraaf 9.3 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek.
- Lesley de Putter (2017). Leren in context. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 46-53). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
De volgende publicaties geven achtergrondinformatie over ‘leren in context’ in het natuurkundeonderwijs.
- Website Ecent/ELWIeR: Concept-contextvenster | Auteurs: Berenice Michels, Herman Schalk & Lucia Bruning.
- Website Ecent/ELWIeR: Het implementeren van contexten in onderwijsmateriaal | Auteurs: Gerret Sanders & Maarten Pieters.
Lesmaterialen – Voorbeelden van lesmaterialen rond ‘leren in context’ zijn die van het Project Leerpakketontwikkeling Natuurkunde (PLON), onder andere te vinden in de publicatie Werken met contexten in het natuurkundeonderwijs (Eijkelhof & Van der Veen, 1989). Op de website van Ecent/Elwier is het (vrijwel) volledige PLON-materiaal beschikbaar.
- Website Ecent/ELWIeR: PLON
- Harrie Eijkelhof & Klaas van der Veen (1989). Werken met contexten in het natuurkundeonderwijs. Zeist: NIB.
9.4 Onderzoekend leren
Onderzoekend leren – Paragraaf 9.4 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek.
- Henk Pol (2017). Onderzoekend leren. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 53-59). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
De volgende publicaties geven achtergrondinformatie over onderzoekend leren, waaronder de ontwerpprincipes om de bètalessen met eenvoudige aanpassingen om te bouwen in de richting van ‘meer onderzoekend leren’.
- Ed van den Berg & Jaap Buning (1994). Practicum: leren ze er wat? NVOX 19(6), 245-249.
- Jannet Doppenberg, Martin Vos, Chantal Baselier, Roland Gijsbers, Simon de Groot & Jorne Vinck (2018). Naar meer onderzoekend leren in de bètalessen. NVOX 43(2), 70-71.
- Chantal Baselier, Roland Gijsbers, Simon de Groot, Jorne Vinck, Jannet Doppenberg & Martin Vos (2018). Ontwerpprincipes voor ‘onderzoekend leren’ toegelicht. NVOX 43(3), 122-123.
Op de website van Ecent/ELWIeR staat een een verzameling artikelen over theoretische en praktische aspecten van onderzoekend leren.
- Website: Ecent/ELWIeR > zoekwoord: onderzoeken
PRIMAS – Het Europese project PRIMAS heeft een cursus met zeven modules ontwikkeld die leraren helpt om verschillende vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om onderzoekend leren tot een succes in de klas te maken. De cursus is integraal, inclusief filmpjes van voorbeeldlessen, toegankelijk op de website van het project.
- Website: PRIMAS
MASCIL – Het Europese project Mascil heeft opleidingsactiviteiten en voorbeeldlesmateriaal met activerende werkvormen ontwikkeld waarin onderzoekend leren wordt gekoppeld aan beroepscontexten. Het materiaal is toegankelijk op de website van het project.
- Website: MASCIL
- Website Ecent/ELWIeR: Mascil: Onderzoekend leren in beroepscontexten | Auteurs: Ad Mooldijk & Vincent Jonker.
GO-LAB – Het virtuele laboratorium GO-LAB is te vinden op de website van dit Europese project.
- Website: GO-LAB
9.5 Probleemstellend leren
Probleemstellend leren – Paragraaf 9.5 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek.
- Marjolein Vollebregt & Kees Klaassen (2017). Probleemstellend leren. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 60-66). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
De volgende publicatie geeft een beeld van de ideeën achter probleemstellend leren.
- Marjolein Vollebregt, Kees Klaassen, Rupert Genseberger & Piet Lijnse (1999). Leerlingen motiveren via probleemstellend onderwijs. NVOX 25(7), 339-341.
Op de website van Ecent/ELWIeR staat een verzameling artikelen over ‘probleemstellend onderwijs’ met onder andere een samenvatting van probleemstellende lessenseries over radioactiviteit (vmbo en onderbouw havo/vwo), een eerste deeltjesmodel (bovenbouw havo/vwo) en besluitvorming over het afvalvraagstuk (vmbo en onderbouw havo/vwo). Van twee van deze lessenseries is een link naar het volledige lesmateriaal te vinden onder ‘Lesmaterialen’.
- Website: Ecent/ELWIeR > zoekwoord: probleemstellend onderwijs
Lesmaterialen – De hieronder genoemde lesmaterialen zijn voorbeelden van probleemstellende lessenseries.
- Kees Klaassen, Wout Moerman & Chris Janssen (1991). Radioactiviteit. Utrecht: Centrum voor Bètadidactiek.
- Koos Kortland & Kees Klaassen (1996). Verpakkingsafval: storten, verbranden en hergebruiken. Utrecht: Centrum voor Bètadidactiek.
9.6 Probleemgeoriënteerd leren
Probleemgeoriënteerd leren – Paragraaf 9.5 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek.
- Marjolein Vollebregt & Kees Klaassen (2017). Probleemstellend leren. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 60-66). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
De volgende publicaties geven een beeld van de ideeën achter probleemgeoriënteerd leren als laagdrempeliger variant van probleemstellend leren.
- Kees Hooyman & Marjolein Vollebregt (2006). De kracht van eenvoud – op weg naar een andere lesaanpak. NVOX 31(1), 29-32.
- Marjolein Vollebregt, Kees Hooyman & Kees Klaassen (2006). Inhoudelijk motiveren – Op weg naar een andere lesaanpak. NVOX 31(5), 250-253.
9.7 Taal en vaktaal
Taalgericht vakonderwijs – De volgende publicaties geven achtergrondinformatie over taalgericht vakonderwijs, zowel in het algemeen als meer specifiek bij het vak natuurkunde
- Gerald van Dijk (2017). Taalgericht vakonderwijs. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 70-75). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
- Website Ecent/ELWIeR: Taalgericht vakonderwijs | Auteur: Redactieteam Ecent/ELWIeR.
- Website Ecent/ELWIeR: Het opleiden van taalbewuste docenten STEM, hoe doe je dat? | Auteur: Redactieteam Ecent/ELWIeR.
Over taalgericht natuurkunde- en scheikundeonderwijs zijn een tweetal web-lezingen beschikbaar:
- Web-lezing: Taal in natuur- en scheikunde
- Web-lezing: Taalgericht natuur- en scheikundeonderwijs
Lespraktijk – De volgende publicaties geven uiteenlopende voorbeelden van de lespraktijk bij taalgericht vakonderwijs, waaronder het stimuleren van het denken van leerlingen via schrijftaken, het helpen van leerlingen bij het begrijpend lezen van teksten en bij het formuleren van redeneringen bij opgaven en in verslagen.
- Carien Bakker & Theun Meestringa (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (1). Over denken en verwerkingsopdrachten uit het leerboek. NVOX 30(1), 10-12.
- Carien Bakker & Theun Meestringa (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (2). Ervaringen bij ANW. NVOX 30(2), 84-86.
- Carien Bakker & Theun Meestringa (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (3). Acht schrijftaken beschreven. NVOX 30(3), 120-122.
- Rupert Genseberger (2015). Taal: brug naar motivatie (1). NVOX 40(3), 150-152.
- Rupert Genseberger (2015). Taal: brug naar motivatie (2). NVOX 40(4), 182-184.
- Theun Meestringa & Jos Paus (2017). Teksten lezen met meer begrip. NVOX 42(2), 64-66.
- Hella Fries & Theun Meestringa (2017). Redeneren bij scheikunde en bij andere vakken. Aan het werk met formuleren! NVOX 42(4), 174-175.
- Herman Schalk & Jos Paus (2017). Leg die verklaring eens uit. Leren redeneren met de SPA+. NVOX 42(5), 234-235.
9.8 Karakteristieke werk- en denkwijzen
Werk- en denkwijzen – Een uitgebreide beschrijving van de voor de bètavakken karakteristieke werk- en denkwijzen is te vinden in de Kennisbasis natuurwetenschappen en technologie voor de onderbouw vo, geïllustreerd met een groot aantal voorbeelden.
- Wout Ottevanger, Frederik Oorschot, Wim Spek, Dirk Jan Boerwinkel, Harrie Eijkelhof, Marc de Vries, Monique van der Hoeven & Wilmad Kuiper (2014). Kennisbasis natuurwetenschappen en technologie voor de onderbouw vo. Een richtinggevend leerplankader. Enschede: SLO.
De volgende artikelen geven een beeld van de uitwerking van enkele onderdelen van die kennisbasis.
- Wout Ottevanger, Wim Spek & Frederik Oorschot (2016). Vakinhouden in combinatie met werk- en denkwijzen – De kennisbasis natuurwetenschappen en technologie. NVOX 41 (8), 416-418.
- Harrie Eijkelhof, Dirk Jan Boerwinkel, Wout Ottevanger & Manon ten Asbroek (2017). Oorzaak en gevolg – Een karakteristieke denkwijze. NVOX 42(1), 16-17.
- Erik Woldhuis, Wout Ottevanger & Wim Spek (2017). Structuur en functie – Een karakteristieke denkwijze. NVOX 42 (6), 296-297.
- Erik Woldhuis, Wout Ottevanger & Harrie Eijkelhof (2018). Risico en veiligheid – Een karakteristieke denkwijze. NVOX 43(4), 188-189.
- Herman Schalk & Maarten Pieters (2018). Leren denken in kringlopen – Over het aanleren van een denkwijze. NVOX 43(10), 528-529.
- Susanne Dirks & Kennedy Tielman (2019). Karakteristieke werk- en denkwijzen in de scheikundeles. NVOX 44 (4), 174-175.
Het artikel hieronder geeft een voorbeeld van het ontwikkelen van (practicum)lessen vanuit denkwijzen, in dit geval de denkwijzen ‘patronen’ en ‘oorzaak-gevolg’.
- Peter Boeser, Marcel van den Heuvel, Susanne Dirks-Trommelen & Kennedy Tielman (2019). Ontwikkelen van contextrijke practicumlessen uit denkwijzen. NVOX 44(9), 462-463.
SaLVO project – Het lesmateriaal van het in het praktijkboek genoemde project Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs (SaLVO) is te vinden op de website van het Freudenthal Instituut.
- Website: SaLVO