7 Vaardigheidsontwikkeling
Praktijkboek
Het document hieronder geeft hoofdstuk 7 van het Praktijkboek natuurkundedidactiek – Natuurkundelessen ontwerpen.
Bronnen
voor verdere studie
7.2 Probleemoplossen
Probleemoplossen – In het Handboek natuurkundedidactiek is achtergrondinformatie te vinden over probleemoplossen, waaronder het belang van het geven van feedback aan de leerlingen tijdens en na oplosproces.
- Mirjam Venneker (2017). Probleemoplossen. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 255-269). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
Lespraktijk – De volgende publicaties geven uiteenlopende voorbeelden van de lespraktijk rond leren probleemoplossen.
- Henny Kramers-Pals & Albert Pilot (1989). Onderwijs in het leren aanpakken van vraagstukken. NVON-Maandblad 14(10), 456-457.
- Ruurd Taconis, M. van Beckhoven & Gerrit Verkerk (1991). Probleemoplossen: nuttige fysica-bagage voor de leerlingen. NVON-Maandblad 16(9), 398-402.
- Bas van Rijen, Erik van der Doelen & Kennedy Tielman (2015). Het omzetten van eenheden. Deze methode is De BOM! NVOX 40(10), 528-529.
- Michel Philippens (2016). Digitaal lesmateriaal voor bovenbouw natuurkunde. Digitaal werkboek helpt leerlingen met het beantwoorden van vraagstukken. NVOX 41(4), 174-175.
- Onne Slooten (2019). Werken met whiteboards – Discussie en feedback in de natuurkundeles. NVOX 44(7), 350-351.
Probleemoplossen met hints – Bij probleemoplossen kunnen leerlingen worden geholpen door het geven van aanwijzingen. Voorbeelden van ‘probleemoplossen met hints’ worden gegeven in het proefschrift Computer-based Instructional Support during Physics Problem Solving: A Case for Student Control (Pol, 2009). Een samenvatting van dit proefschrift staat op de website van Ecent/ELWIeR.
- Website Ecent/ELWIeR: Leren probleemoplossen met hints | Auteur: Miranda Overbeek.
Systematische probleemaanpak – De documenten hieronder geven – als hulpmiddel voor de leerlingen – een tweetal werkbladen met algemene aanwijzingen voor een Systematische ProbleemAanpak (SPA) en een poster om in de klas op te hangen. Het eerste werkblad is vooral bedoeld voor rekenopgaven, het tweede voor reken- en redeneeropgaven.
In veel (examen)opgaven wordt gevraagd om iets uit te leggen, te verklaren of te beredeneren. Om zo’n opgave goed te kunnen beantwoorden, moet de leerling meestal een redenering geven. De Systematische ProbleemAanpak Plus (SPA+) is een door de SLO ontwikkelde manier om leerlingen te leren hoe ze redeneeropgaven in boeken, toetsen en examens kunnen aanpakken. De documenten hieronder geven het lesmateriaal voor natuurkunde en de docentenhandleiding.
De docentenhandleiding start met een toelichting op argumenteren en redeneren in het algemeen en een eenvoudig argumentatieschema (ontleend aan het werk van Stephen Toulmin), gevolgd door een uitleg van de SPA+ en tips hoe de SPA+ in de klas te gebruiken.
- Website SLO: SPA+ Lesmateriaal
- Website SLO: SPA+ Docentenhandleiding
7.3 Onderzoeken
Onderzoeken – Paragraaf 7.3 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek en aan het proefschrift Werken aan kwaliteitsverbetering van leerlingonderzoek (Smits, 2003).
- Ton van der Valk (2017). Onderzoeken. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 269-284). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
Lespraktijk – De volgende publicaties geven uiteenlopende voorbeelden van de lespraktijk rond leren onderzoeken.
- Theo Smits (1997). Kwaliteit van open onderzoek: criteria voor begeleiding en beoordeling. NVOX 22(7), 334-337.
- Theo Smits & Ed van den Berg (1998). Hoe dik is vla? Het belang van validiteit en betrouwbaarheid bij open onderzoek. NVOX 23(3), 116-118.
- Ton van der Valk & Martin van Soest (2004). Onderzoek leren doen in de bètavakken: elementen van een leerlijn in de onderbouw van twee scholen. Utrecht: Centrum voor Bètadidactiek.
- Marieke Aarsen & Ton van der Valk (2008). Onderzoekende houding, een leerlijn. NVOX 34(8), 354-356.
- Frans Eerkens (2008). Hoe betrek je leerlingen bij echt onderzoek? NVOX 34(10), 420-422.
- Wim Spek & Maaike Rodenboog-Hamelink (2011). Natuurwetenschappelijke vaardigheden onderbouw havo-vwo. Enschede: SLO.
- Manita Chander, Nelleke van Midden, Tobias Owen Schrama & Peter Dekkers (2017). Toulmin’s argumentatiemodel als basis voor ‘leren onderzoeken’. NVOX 42(2), 102-104.
- Saskia van der Jagt & Albert Pilot (2018). Leren evalueren van de kwaliteit van onderzoek. NVOX 43(1), 22-23.
- Website Ecent/ELWIeR: Leren onderzoeken: de basis | Auteur: Frans Carelsen
- Website Ecent/ELWIeR: Zes aspecten van een onderzoekende houding | Auteur: Roeland van der Rijst
- Sjaak Meertens & Ad Mooldijk (2018). Steeds dezelfde vaardigheden – Inzicht in de beoordeling van onderzoekshouding en -vaardigheden. NVOX 43(3), 156-157.
Cyclus zooming – In het boek Showdefysica 2 is een aantal demonstraties (zie de voorbeelden hieronder) zodanig uitgewerkt dat de nadruk ligt op onderzoeksvaardigheden. Deze demonstraties zijn goed bruikbaar voor cyclus zooming bij het leren onderzoeken:
- Vuurtornado (A10: pg. 48-51) – Een vuurtornado maken in een draaiende prullenbak (zoek ook eens op YouTube naar ‘firetornado classroom’), gericht op verklaringen testen en conclusies trekken.
- De gloeiende augurk (A13: pg. 58-59) – Een augurk aansluiten op een Variac en de spanning omhoog draaien, gericht op waarnemen, hypotheses formuleren en onderzoeksplan opstellen.
- Wil Van de Graaff geen douche? (A15: pg. 62-63) – Bellen blazen in de richting van een vandegraaff-generator, gericht op zorgvuldig waarnemen en het testen van mogelijke verklaringen.
- Ineke Frederik, Ed van den Berg, Leo te Brinke, Peter Dekkers, Freek Pols, Wim Sonneveld, Wouter Spaan, Norbert van Veen & Maarten van Woerkom (2017). ShowdeFysica 2. Utrecht: NVON.
Onderzoekend leren – De websites van de projecten PRIMAS en MASCIL geven (voorbeelden van) lesactiviteiten voor onderzoekend leren (zie ook hoofdstuk 9 van het praktijkboek).
Leerlijn onderzoeken – De SLO-website Onderzoek in zes stappen is ontwikkeld om docenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs te helpen bij het stapsgewijs aanleren en toepassen van onderzoeksvaardigheden. Voor leerlingen bevat de website een stappenplan voor zowel bronnenonderzoek, proefondervindelijk onderzoek, ontwerpen en modelleren. De handreiking voor docenten bevat suggesties voor een leerlijn onderzoeksvaardigheden en verschillende instrumenten voor het begeleiden van leerlingen en het beoordelen van onderzoek.
- Website SLO: Onderzoek in zes stappen
7.4 Ontwerpen
Ontwerpen – Paragraaf 7.4 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek en het proefschrift Teaching and Learning Science through Design Activities (Van Breukelen, 2017).
- Dave van Breukelen (2017). Ontwerpen. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 284-296). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
Lespraktijk – De volgende publicaties geven uiteenlopende voorbeelden van de lespraktijk rond leren ontwerpen.
- Huub Huijs (2000). Technisch ontwerpen: spannend en inspannend (3). NVOX 25(6), 311-315.
- Huub Huijs & Ineke Frederik (2000). Technisch ontwerpen: klein beginnen. NVOX 25(10), 532-534.
- Marcel Dees & Ineke Frederik (2002). Technisch ontwerpen – Een eerste kennismaking. Een aanzet tot integratie in het natuurkundeonderwijs. NVOX 27(4), 151-155.
- Diederik van Erp & Wim Sonneveld (2003). Cycluszooming in de praktijk. NVOX 28(5), 206-209.
- Ineke Frederik, Cor de Beurs, Heleen Driessen & Harm Scholte (2005). Ontwerpen met Techniek 12+: gauw doen. NVOX 30(4), 182-185.
- Ineke Frederik & Marianne Vrijman-Van Putten (Red.) (2007). Ontwerpen moet je doen: creativiteit en motivatie met technisch ontwerpen. Groningen: NVON.
- Ineke Frederik. & Wim Sonneveld (2008). Ontwerpen onderwijzen. Beginnen is het lastigst. NVOX 33(1), 19-22.
- Ed van den Berg, Peter Bom, Ineke Frederik & Jos Marell (Red.) (2013). Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14-jarigen – Inspirerende praktijkvoorbeelden. Utrecht: NVON.
- Mart H. Mojet (2015). 3D-printing (1): een hype met toekomst. NVOX 40(3), 130-131.
- Mart H. Mojet (2015). 3D-printing (2): een hype met toekomst. NVOX 40(4), 186-187.
- Miranda Overbeek (2016). De leerling als ontwerper. NVOX 41(1), 10-11.
- Mart Mojet (2018). 3D-printen stimuleert 3D-denken – Deel 1: De ontwikkeling. NVOX 43(7), 358-359.
- Mart Mojet (2018). 3D-printen stimuleert 3D-denken – Deel 2: Lesmateriaal. NVOX 43(8), 408-409.
- Alice Schut (2019). Ontwerp-fixatie – Een stoorzender tijdens ontwerpend leren. NVOX 44(6), 328-329.
- NVON (2019). Themanummer over ontwerpen. Terugkoppeling 28(2), 2-33.
Ontwerpopdrachten – Voorbeelden van ontwerpopdrachten en lesactiviteiten (waaronder cyclus zooming en omgekeerd ontwerpen) zijn te vinden op de volgende website:
- Website Ecent/ELWIeR: Nieuwe natuurkunde > Technisch ontwerpen – Startmodule (3/4 havo/vwo)
Techniek NexT – Een bron van inspiratie voor ontwerpopdrachten is Techniek NexT, een methode-in-ontwikkeling voor en door scholen voor voortgezet onderwijs. Deze methode voor het leergebied Techniek besteedt aandacht aan de rol van techniek in vraagstukken waar de leerlingen van nu later als volwassenen mee te maken krijgen, zoals de energievoorziening, het klimaat en de waterhuishouding. Daarbij wordt consequent uitgegaan van de techniek. Vandaaruit maakt de methode ‘bruggen’ naar andere vakken om de samenhang met die vakken duidelijk te maken. De methode is in deze zin ‘vakgrensdoorbrekend’.
Het gratis lesmateriaal is te vinden op de website van Techniek Next. De bijbehorende aanvullende informatie, zoals antwoorden, werkbeschrijvingen van hulpmiddelen, inventarislijsten, toetsvragen en bronbestanden kan voor een laag bedrag worden aangekocht.
- Website: Techniek NexT
Techniekdidactiek – Het boek Techniekdidactiek (Frederik & Van Dijk, 2012) is geschreven voor techniekdocenten in de onder- en bovenbouw van het VO, MBO en HBO en voor instructeurs en opleiders in het technisch bedrijfsleven – maar kan ook interessant zijn voor natuurkundeleraren waar het gaat om de vaardigheidsontwikkeling van leerlingen wat betreft ontwerpen. Het boek bevat inzichten uit de internationale literatuur en inspirerende voorbeelden op het niveau van concrete onderwijssituaties en uitspraken van docenten, studenten en leerlingen.
- Ineke Frederik & Gerald van Dijk (Red.) (2012). Techniekdidactiek. Leiden/Utrecht: Microweb Edu, Ecent/ELWIeR.
7.5 Oordeels- en besluitvorming
Besluitvorming – Paragraaf 7.5 uit het praktijkboek is voor een deel ontleend aan het Handboek natuurkundedidactiek en het proefschrift A Problem-posing Approach to Teaching Decision Making about the Waste Issue (Kortland, 2001). Een samenvatting van dit proefschrift staat op de website van Ecent/ELWIeR.
- Koos Kortland (2017). Oordeels- en besluitvorming. In Koos Kortland, Ad Mooldijk & Hans Poorthuis (Red.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 309-317). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
- Website Ecent/ELWIeR: Probleemstellend onderwijs over milieu. Leren en onderwijzen van besluitvorming over milieuvraagstukken | Auteur: Koos Kortland.
Burgerschapsvorming – Het artikel hieronder geeft een beeld van de aanpak van burgerschapsvorming in de lespraktijk.
- Aafke Bollema, Menno Vaas & Paula Verstappen (2020). Burgerschap bij de bètavakken – Zelf actueel lesmateriaal maken. NVOX 45(2), 100-101.
Projecten – De website van Ecent geeft informatie over een drietal projecten waarin onderwijsmateriaal wordt ontwikkeld over maatschappelijke vraagstukken met natuurwetenschappelijke aspecten.
- Redactieteam Ecent/Elwier (2017). PARRISE-project. Utrecht: Ecent.
- Redactieteam Ecent/Elwier (2019). Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. Utrecht: Ecent.
- Redactieteam Ecent/Elwier (2019). ENSITE: Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde). Utrecht: Ecent.
Lesmateriaal – De in deze paragraaf van het praktijkboek genoemde lessenserie over verpakkingsafval staat onder de volgende link.
- Koos Kortland & Kees Klaassen (1996). Verpakkingsafval: storten, verbranden en hergebruiken. Utrecht: Centrum voor Bètadidactiek.
Opleidingsactiviteiten
Het document hieronder geeft enkele suggesties voor opleidingsactiviteiten / opdrachten bij hoofdstuk 7 van het Praktijkboek natuurkundedidactiek.